måndag 9 juli 2012

Lärartycket #64

Nu ska jag tycka - om mitt yrke. Ann-Mari Körling startade och tog initiativet  till  Lärartycket. Jag tar tag i stafettpinnen efter Janna Scheéle som skrev om hur hon räddades kvar i yrket genom sitt nya jobb som lärarcoach. Nu till mitt tyckande. Om mitt yrke som lärare tycker jag mycket. Allra mest bra saker. Det finns några baksidor med att vara lärare också som att jag t.ex. först nu - efter nästan en månads ledighet - börjar hämta mig och känna att jag har semester. Men jag är en till grund och botten positiv person så jag väljer att fokusera på det positiva!

Jag som snart är 43 år har bara jobbat i precis 5 år som lärare så jag har utbildat mig "sent" i livet. Jag känner dock att jag har hamnat rätt, men det tog sin lilla tid innan jag insåg vad jag skulle bli när jag blev "stor". Mina tidigare arbetserfarenheter som mestadels har utspelat sig i förskolans värld och inom vården har förstås hjälpt mig att bli den jag är idag - om man bortser från lärarutbildningen och det mina fem egna barn har lärt mig om livet och om barn.

Att arbeta som lärare är ett hantverk brukar min kollega Susann säga. Du kan bara bli bättre och du blir aldrig fullärd. I mitt lärartyck vill jag hylla mina kollegor för utan dem hade jag inte varit den jag är idag i klassrummet eller i vilket rum jag nu väljer att undervisa i. Lena på Norrbackaskolan i Märsta som var en fantastisk handledare på min examenstermin och som förberedde mig för vad som komma skulle. Mitt arbetslag på lågstadiet i Ronnaskolan i Södertälje som tog emot mig som nyexad med öppna armar och som stöttade och coachade och fanns där när jag var vilse.

Jag har alltid gått till mitt arbete i skolan med glädje trots att stegen ibland varit tunga. Ett tag för snart två år sedan var de väldigt tunga  och jag tvivlade mycket på min kompetens som lärare. Då fick jag hjälp av Anki på Pedagogiskt centrum som genom några samtal fick mig att få syn på det jag borde förbättra och framför allt hjälpte mig att få syn på det jag faktiskt redan gjorde bra. Det är lätt att bara se allt som är mindre bra och förstärka det negativa och så är man inne i en nedåtgående spiral. Jag ropade på hjälp och fick den hjälp jag behövde för att förstärka mitt självförtroende. Jag orkade gå vidare och det med lättare steg. 


Tyvärr tror jag att jag inte är ensam om att bli lite vilse och undra om jag verkligen valt rätt yrke. Tyvärr får alla inte prata med en klok Anki som kan vidga vyerna och förstärka det positiva och jobba med det som behövs för att öka yrkesskickligheten. Alla tillhör inte ett arbetslag med högt i tak. Där förlorar vi säkert  många bra lärare och det är synd för skolan. 



Lärare som blommar får blommande elever! Blommande lärare får vi genom att ge tid till samtal, vara öppen och lyhörd för varandras behov och ge ork och tid att lära av varandra. Lika lite som en blomma gör en vacker bukett gör en bra lärare en bra skola. Vi måste bli starka tillsammans och tillåta oss att coacha varandra - lära oss att se det vi är bra på - för det vet vi oftast - och dessutom säga det högt! Till varandra och om oss själva. Sharing is caring! Om vi delar med oss till andra av den yrkesskicklighet vi besitter lär vi dessutom något av oss själva om oss själva - vilket är värdefullt både för kollegiet och våra elever som vi ska undervisa! Vi har ett ansvar gentemot framför allt våra nyutbildade kollegor - ansvaret att låta dem känna sig välkomna och att stötta när det behövs.

Spiller man så rinner det som bekant neråt. Vi lärare är beroende av att det spills förtroende, kärlek och arbetsglädje av de som är högst ansvariga för skolan i regering, riksdag och kommuner. Om våra skolledare ger oss näring i form av tid och redskap för kvalitativa samtal med varandra så kan vi blomma och det kommer återspegla sig än mer på vår undervisning.

Med dessa ord lämnar jag med varm hand över stafettpinnen till  nästa tyckande lärare - Ann Nyström!

2 kommentarer:

  1. Åh vad jag känner igen mig och håller med dig!!!!! Har också fått stöd med min klass. Dels har hela arbetslaget fått stöd men jag har fått extra stöd av världens bästa specialpedagog i vårt Elevstöd.

    Din likhet med buketten gillade jag :)

    SvaraRadera