torsdag 15 mars 2012

Ny craving!

Ja, Twitter har jag upptäckt först på senare tid, måhända är jag lite senfärdig av mig. Men åh, så mycket intressant det finns att läsa. Och galet. Och framför allt klokt. Jag läser mer än skriver, vilket nog är en himla tur. Varje torsdag kl. 20.00 är det  #skolchatt med nytt intressant ämne som väljs ut bland de förslag som ges.

Ikväll har jag suttit klistrad vid datorn (som jag verkligen försöker göra varje torsdag numera - förra torsdagen GLÖMDE jag och blev sååå besviken när jag kom på det... men som tur är så kan man läsa ikapp senare - fast själva grejen är ju att vara med i flödet) för ämnet som behandlades var skolan och sociala medier. Främst Facebook diskuterades men även bloggande.

Nyligen kom Råd om lärare och sociala medier från Lärarnas yrkesetiska råd. Läs den gärna!

Jag har Facebook privat och har fått många vänförfrågningar från elever. Jag har inte accepterat dessa just för att jag inte vet riktigt hur jag ska förhålla mig. Jag vet att en del har "lärar-konton" på FB och andra har sina elever i listor eller grupper på sitt privata FB. Jag vet inte riktigt vad som är bäst. Mina elever går ju i år 3 och ska ju egentligen inte "kunna" ha ett konto på Facebook men det har de i alla fall. Jag känner mig lite elak som inte besvarar dem men jag tänker att jag måste ha ett syfte med att ha dem som vänner. Eller måste det finnas ett syfte? Men mitt privatliv vill jag gärna ha för mig själv, även om jag har kollegor som vänner på FB. Och hur privat är man egentligen på sociala medier som Facebook? Vad förstår eleverna av vad det innebär att vistas på såna öppna arenor?

Hmm, jag ska minsann klura lite och göra en mindre undersökning i klassen faktiskt. Det är ju himla intressant. Här är vi nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar