tisdag 7 februari 2012

På G!

Åh, imorgon ska jag till Uppsala igen! Och nu har jag haft ett par hektiska veckor med mycket "skottande" efter min halvtidsstudieledighet under förra terminen, tycker att jag kommit ikapp någorlunda i alla fall.  Målet är att bli klar med min att göra-lista innan sportlovet!

Kollegorna och jag har nu startat upp vårt arbete med Storyline, i fredags hade vi fått påhälsning i skolan, stökigt och sandigt var det i alla tre klassrummen. Ett brev hade lämnats på varje matta. Skrivet på sandpapper och det var från Sandvargen! Just nu läser vi boken om Sandvargen skriven av Åsa Lind. Eleverna var skeptiska, de trodde ju inte att någon sandvarg egentligen fanns på riktigt och var det inte Catharina som hade skrivit? Eller Susann? Det var nog Susann trodde några, för  hon kan vara lite rolig och hitta på skojiga saker. Men... riktigt säker kunde man inte vara, det KUNDE ju faktiskt vara Zackarina som skrivit brevet... och Sandvargen var skrivet likadant som på boken....  

"Hej!

Här är ett brev från mig Sandvargen, ni måste hjälpa mig!

Jag vet att ni läser en bok om mig och Zackarina, så ni vet ju att jag har sett och varit överallt i hela Universum sedan tidens begynnelse. Jag trodde jag visste allt, men vid min sista resa såg jag något konstigt vid horisonten. Hann inte titta så noga för jag hade lite bråttom, skulle träffa Zackarina vid stranden klockan fyra, men jag hann se skuggor av karaktärer som såg lite speciella ut. De såg ut som de antika gudarna jag träffade för länge sedan.

Ni ska få ett uppdrag av mig; jag vill att ni skapar landet och de karaktärerna jag såg vid horisonten."

Vi började med att fundera över vad antika gudar var för något samt vad ord som karaktärer och horisont betydde. Jag presenterade min övergudinna Mandiana vars styrka är att hon är så klok, hon har långa armar för hon vill omfamna alla, hennes attribut är förstås vishetens bok. Svagheten är att hon faktiskt kan vara lite avundsjuk. Och så skapade vi våra gudar och gudinnor i lera som statyer. En del av eleverna fick idéer på en gång, andra kommer nog så småningom på styrkor och svagheter.

Tyvärr har internet legat nere i vårt hus sedan i torsdags kväll, dålig tajming kallas det. För vi hade ju velat visa en hel del på nätet om antika gudar. Suck, men nu är det igång igen så vi kommer få tid till det. Detta är ju bara början. 

Jag har skapat ett klassrum på Weebly som vi ska utgå från, som ska byggas upp som en digital resurs, dessutom har vi tre olika bloggar, en för varje färggrupp; turkos, lime och lila. Där ska eleverna själva blogga om sitt arbete. Min tanke är att de kommer att fyllas av bilder och filmer och skrivet material förstås. Jag administrerar den turkosa bloggen och mina kollegor de andra. Så jag ska lära mina kollegor att blogga så att de kan göra det med sina elever! Det kommer bli så BRA!

På onsdag i nästa vecka ska jag börja ha fortbildning med mina kollegor på lågstadiet, jag startar med en grupp i tre onsdagar, därefter tar jag nästa grupp. De har själva fått välja hur de vill ha det, så får vi se hur och om det förändras under resans gång. 
Otroligt spännande ska det bli. Det allra roligaste är att de är så på! 

Jag ser fram emot en härlig vårtermin tror jag bestämt!

1 kommentar:

  1. Kul idé med brevet från Sandvargen. Ska bli spännande att följa ditt arbete.

    SvaraRadera