onsdag 9 november 2011

Källkritik!

Mediekompass som Tidningsutgivarna står bakom finns ett bra material man kan använda i arbetet med eleverna om just källkritik! Detta är oerhört viktigt, speciellt eftersom många faktiskt inte får undervisning i källkritik, för mig låter detta hårresande men tydligen är det så. 

Jag var tyvärr inte på Skolforum - av en rad anledningar - trots att jag velat åka dit! Det fanns ju mycket kring IKT där har jag förstått. Tydligen delades boken Handbok Expert på medier ut, så den missade jag bland annat, vilken tur då att man kan ladda ner och skriva ut (eller miljövänligast bara läsa direkt på skärmen) boken som PDF HÄR!

Det finns också ett lektionsmaterial för yngre barn från förskolan och upp till år 5 som behandlar medievanor och en början till källkritik, Ungar & Medier, som finns att läsa HÄR!

Nosa på nätet - ett material för 6-åringar och deras lärare och föräldrar från Statens medieråd finns nu och presenterades också på Skolforum. Det kan laddas ner HÄR!

1 kommentar:

  1. Liselott skriver:

    Mycket bra tips där. Så suveränt att men så enkelt kan ladda ner materialet. Jag tackar.

    SvaraRadera